Exchange 2010: 451 4.4.0 DNS query failed

Vandaag heb ik een Microsoft Exchange 2010 server verhuist naar een ander pand. Dit pand heeft een internetverbinding van een andere provider. Na het plaatsen van de server en het configureren van de mail flow, kon ik weer e-mailberichten ontvangen op de server. Bij het testen of ik uitgaand kon mailen, constateerde ik dat dit helaas niet functioneerde. In Outlook werd mijn bericht wel verplaatst naar de ‘Verzonden Items’. Het mailtje is dus wel verzonden naar de Exchange 2010 server. Vervolgens heb ik op de mailserver een Smarthost ingesteld met een SMTP-server van de provider en Microsoft Exchange 2010 Transport service een herstart gegeven, zonder resultaat. Vervolgens kwam ik in de Queue Viewer de onderstaande foutmelding tegen:

451 4.4.0 DNS query failed

451 4.4.0 DNS query failed Exchange 2010

Zoals de melding doet vermoeden, lijkt er een DNS-probleem te zijn opgetreden. De Exchange 2010 server heeft een geldige DNS, en alle hostnames intern en extern in het netwerk worden netjes geresolved. Toch gaat er met het verzenden van de mail iets niet goed. Dit heb ik opgelost door op Microsoft Exchange de Send Connector gebruik te laten maken van een externe DNS-server. Dat kan de DNS-server van Google zijn of de DNS-server van je provider.

[Oplossing] 451 4.4.0 DNS query failed
Allereerst wil ik vermelden dat ik geen gebruik maak van een smarthost, dit kan in sommige gevallen problemen geven. Ik heb eerst op de DNS van het betreffende domein een SPF-record aangemaakt en vervolgens de Smarthost in de Send Connector weer uitgeschakeld en Use domain name system(DNS) “MX” records to route mail automatically ingeschakeld. Daarna heb ik Use the External DNS lookup settings on the transport server aangevinkt. Dit zorgt ervoor dat er een externe DNS-server wordt gebruikt.

Microsoft Exchange 2010 451 4.4.0 DNS query failed

Maak je gebruik van Use domain name system(DNS) “MX” records to route mail automatically dan is het advies om een SPF-record aan te maken op de DNS van het betreffende domein. Je loopt anders de kans dat de mail gebounced wordt.

Vervolgens moet de externe DNS-server nog worden ingesteld. Open de Hub Transport-instellingen van de server:

  • Vouw de Organization Configuration open.
  • Vouw Server Configuration open.
  • Klik vervolgens op Hub Transport.
  • Dubbelklik rechts bij Hub Transport op de betreffende server.

Als het goed is, wordt de DNS-server van de server gebruikt. Klik op Use these DNS servers en voer vervolgens een DNS-server in van je provider of die van Google.

 

 

 

 

 

 

Zoals je ziet gebruik ik de DNS-server van Google. Herstart vervolgens de Microsoft Exchange Transport Service.

Microsoft Exchange 2010: 451 4.4.0 DNS query failed

 

 

 

 

 

 

Nu moet het probleem opgelost zijn. Het kan nog eventjes duren voordat de mail daadwerkelijk wordt verzonden. Als de mail is verzonden moet de foutmelding in de Queue Viewer zijn verdwenen en ziet deze als volgt eruit:

451 4.4.0 DNS query failed Microsoft Exchange 2010

 

 

 

 

 

Heb je iets aan dit artikel gehad, laat gerust een reactie achter. Heb je een andere technische vraag? Plaats je vraag op het forum.

https://i2.wp.com/windowstechblog.nl/wp-content/uploads/2015/02/451-4.4.0-DNS-query-failed-with-Microsoft-Exchange-2010.png?fit=300%2C200&ssl=1https://i2.wp.com/windowstechblog.nl/wp-content/uploads/2015/02/451-4.4.0-DNS-query-failed-with-Microsoft-Exchange-2010.png?resize=150%2C150&ssl=1Martien van DijkMicrosoft ExchangeExchange 2010,Microsoft Exchange 2010Exchange 2010: 451 4.4.0 DNS query failed Vandaag heb ik een Microsoft Exchange 2010 server verhuist naar een ander pand. Dit pand heeft een internetverbinding van een andere provider. Na het plaatsen van de server en het configureren van de mail flow, kon ik weer e-mailberichten ontvangen op de server. Bij...it's all about Microsoft